Cultuursector beschaamd voor Vlaamse subsidies?

Door Marius Meremans op 21 september 2017, over deze onderwerpen: Cultuur

Op een wielertruitje staat toch ook de naam van de ploeg en de sponsor, viel de N-VA op. Dus keek ze of de gesubsidieerde cultuurhuizen het logo van Vlaanderen wel vermelden. Dat bleek niet altijd het geval. Een ideologische opstand is het nu ook weer niet.

Terwijl hun collega’s deze zomer op een surfplank stonden, surften twee N-VA-politici vooral naar de websites van Vlaamse cultuurorganisaties. Wie subsidies krijgt, vermeldt in ruil in zijn communicatie het logo van de weldoener, is de afspraak. ‘Dat lijkt me fair’, zegt Marius Meremans. ‘Wij zijn fier op onze organisaties. Dan mag je omgekeerd toch vragen dat zij het uithangbord zijn van Vlaanderen en mee uitdragen dat de gemeenschap haar cultuur ondersteunt?’

Maar o wee, dat bleek in de praktijk wat tegen te vallen. Op nogal wat websites bleek het logo met het Vlaamse Leeuwtje onvindbaar. Wat jammer. En net nu er een nieuw strak gestileerd exemplaar ontworpen was.

Slecht gekeken


Van de 207 kunsthuizen die structurele subsidies krijgen, deed de N-VA een steekproef bij veertig websites. Daar viel het al bij al nogal mee. Zo’n zestig procent vermeldde het logo. En bij de boosdoeners die in gebreke bleven, liep het niet altijd zo’n vaart.

‘Kan niet’, zegt Frank Geypens van kunstencentrum Stuk (Leuven) stellig. ‘Vlaanderen is onze grootste subsidiënt. Het logo staat op al onze communicatie. Het staat bij “info over Stuk”, iets dieper op de site.’ Oeps, slecht gekeken. Het logo staat dapper naast dat van De Standaard.

Ook kunstencentrum Buda (Kortrijk) is verbaasd. ‘We gebruiken het logo overal’, zegt directeur Kristof Jonckheere. ‘Op onze site vermelden we de samenwerking met woorden, niet met het logo. Maar geen enkel probleem om dat aan te passen.’

N-VA wil nochtans graag dat Vlaanderen gekend wordt voor zijn inspanningen. ‘Afspraken zijn er om nageleefd te worden’, zegt Cathy Coudyser, die mee het onderzoek opzette. ‘Zeker op internationaal vlak zetten onze instellingen Vlaanderen op de kaart als culturele regio en zijn ze onze beste ambassadeurs.’ Het doet een beetje denken aan het label van de Culturele Ambassadeurs, waar sommige grote cultuurhuizen indertijd jeuk van kregen. ‘Voor onze partij heeft het te maken met identiteit’, zegt Marius Meremans. ‘Als een cultuurhuis hoge ogen gooit, dan draagt dat Vlaanderen mee uit. Daar moeten we niet onnozel over doen. Nu lijkt het alsof artiesten graag hun subsidie incasseren en voor de rest een beetje beschaamd zijn over Vlaanderen. Soms mis ik wat fierheid.’

Technische panne
 

Daarom begrijpt de partij niet dat bij sommige grote instellingen het logo ontbreekt. ‘We hebben het zelfs tot op onze naamkaartjes staan’, zegt directeur Gunther Broucke van het Brussels Philharmonic. ‘Ik laat het uitzoeken.’

Twee minuten later belt de communicatiedame: ‘Het blokje met partners stond even blind op de site. Een technische kwestie, zeker geen principiële. Het staat er terug.’ Een vergelijkbaar verhaal bij dat andere grote orkest, de Antwerp Symphony Orchestra (tevoren Filharmonie). ‘De samenwerking is met woorden aangegeven, maar het logo was onzichtbaar. Het staat er terug op.’ Inderdaad, het staat vlak naast dat van De Standaard.

Ook bij het museum Muhka heeft het logo de neiging onzichtbaar te worden.

‘Op mijn laptop en tablet staat het logo op het beginscherm. Bij jou niet, dan?’ Ik klik op de witruimte waar het zou moeten staan en land op de website van Vlaanderen, verbeelding werkt. ‘We zoeken het uit.’

Geen richtlijnen
 

De grootste sloddervossen zijn blijkbaar de socioculturele organisaties. De 124 gesubsidieerde organisaties kregen allemaal bezoek op hun website en zowat de helft had geen logo. ‘Het logo staat niet expliciet op onze website’, zegt Saar Van den bergh van vzw Markant, ‘maar wel op onze deelsites met gesubsidieerde projecten. In het decreet staan geen duidelijke richtlijnen over de logovermelding. We nemen het op om te doen wat van ons verwacht wordt.’ Eenzelfde verhaal horen we bij KVLV. ‘In het huidige decreet staat niet duidelijk wat je moet doen. We gebruiken het logo nu niet systematisch’, zegt Sofie Vanreusel. ‘In het volgende decreet zal dat wel zo zijn. Dan zullen we het wel overal gebruiken.’

Bron: Geert Sels Artikel DS Avond 20/9/2017

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is