Doortrekking N41 prioriteit voor Weyts

Door Marius Meremans op 18 februari 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit & verkeersveiligheid

Minister Ben Weyts trekt 700.000 euro uit om weer schot te krijgen in de doortrekking van de N41 tussen Dendermonde en Aalst. De brief die de stad naar hem stuurde met de vraag om steun in het dossier, heeft resultaat. Er komen een studie en extra plannen als tegenargumentatie voor de Raad van State, die het plan voor de N41 vernietigde.

Het Dendermondse stadsbestuur schreef in september een brief naar minister Ben Weyts. Daarin vroeg het om het dossier rond de doortrekking van de N41 nieuw leven in te blazen. Het project lag al een hele tijd stil, nadat het plan voor de doortrekking door de Raad van State vernietigd werd. Voor Dendermonde betekende dat weer extra vertraging voor een dossier dat al tientallen jaren aansleept.

In 2014 legde een Ruimtelijk Uitvoeringsplan eindelijk een definitief tracé vast voor de doortrekking van de N41 tussen de grens Dendermonde en Aalst, zodat de aanleg kon starten. Maar actievoerders trokken naar de Raad van State en kregen daar gelijk. Het RUP werd vernietigd en twee jaar later is er nog altijd geen nieuw plan. Dat was voor ons het signaal om bij de minister aan de alarmbel te trekken. Voor de verkeersdruk in Dendermonde is de N41 immers van het allergrootste belang.

Minister Weyts (N-VA) beantwoordt de vraag van Dendermonde nu positief en is bereid het dossier prioritair te behandelen. Ook de stad Aalst en VOKA-Kamer van Koophandel waren hiervoor vragende partij. Minister Weyts voorziet 700.000 euro voor een uitgebreide studie en de opmaak van de technische plannen.

Hoopvol voor toekomst

Op de Dendermondse oppositiebanken, bij de N-VA-partijgenoten van Weyts, klinken positieve reacties. "Dat onze minister oren heeft naar de Dendermondse bezorgdheden en er geld voor vrijmaakt, stemt ons hoopvol voor de toekomst", zegt gemeenteraadslid Marius Meremans. "Het uitblijven van de doortrekking van de N41 kan immers sterke gevolgen hebben. Allereerst is de doortrekking bijzonder belangrijk om de verkeersleefbaarheid in onze regio, die momenteel te wensen overlaat, te optimaliseren. Daarnaast vrees ik ook dat verschillende bedrijven zich in de toekomst zullen herlokaliseren en nieuwe bedrijven niet de weg zullen vinden naar onze stad. Dat moeten we kost wat kost voorkomen."

Concreet moet de nieuwe studie ervoor zorgen dat er technische grondplannen komen van het door te trekken tracé van de N41. De provincie Oost-Vlaanderen kan die gebruiken om te antwoorden op de bezwaren van de Raad van State en een tegenargumentatie op te bouwen. "Zo kan het vernietigde Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan aangepast en opnieuw vastgelegd worden", klinkt het. "De plannen omvatten dan tot in de details afgebakende zones van wegenis en info over milderende maatregelen tegen mogelijke overlast. Dat komt tegemoet aan opmerkingen en de uitspraak van de Raad Van State."

Bron: Hln

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is