U bent hier
Imagocampagne voor het boek mag versnelling hoger

Woensdag 26 oktober 2016 stelde Marius Meremans (N-VA) een actuele vraag aan minister Gatz over de imagocampagne rond het boek.
Hij kreeg bijval van de gehele aanwezige oppositie voor zijn vraag.
Uit cijfers van boek.be (augustus 2016) blijkt dat de omzet van de boekenverkoop in Vlaanderen tijdens de eerste helft van 2016 met 6,2 procent gedaald is. Hoewel de impact van de imagocampagne natuurlijk nog niet geëvalueerd kan worden, tonen deze cijfers toch aan dat het boekenvak zich nog steeds in moeilijk vaarwater bevindt en dat blijvend aandacht rond het lezen, lenen en verkopen van boeken gegenereerd wordt.
Het Vlaams Regeerakkoord 2014-2019 kondigde dan een brede imagocampagne rond boeken en lezen aan. Begin januari 2016 bevestigde u dat dit jaar de campagne voor het boek zou worden opgestart. U kende een som van 83.000 € toe om de uitwerking van de campagne in een stroomversnelling te brengen en het overleg met de betrokken actoren opnieuw op gang te trekken. Op 21 juni 2016 werd de campagne ‘Boek tijd voor een Boek’ ook effectief gelanceerd.
Marius Meremans: "Tot mijn spijt heb ik nog niet veel gemerkt van de huidige imagocampagne voor het boek. Het momentum van de Frankfurter Buchmesse en de Boekenbeurs zijn ideaal om een versnelling hoger te schakelen in de promotie van het Vlaamse boek."
Minister Gatz geeft toe dat de huidige imagocampagne een aarzelende start kende. Hij wil zwaar inzetten op de boekenbeurs en ook een media-offensief lanceren om het boek in Vlaanderen te promoten.
Daarnaast voorziet hij ook 150 000 euro extra voor het Vlaamse boek internationaal te blijven promoten.
Marius Meremans: "Hopelijk zal de verdere campagne dan ook leiden tot hogere verkoopcijfers. Een blijvende samenwerking met Nederland voor onze Nederlandstalige cultuur kan enkel in ons voordeel spelen. Dit zien we ook bij andere initiatieven zoals De top 10 van de lage landen. "
U kan het gehele debat hieronder bekijken.