Het plan maakt in eerste instantie een onderscheid tussen een kernnet en een aanvullend net. Tot het kernnet behoren de grote assen die een antwoord bieden op de hoge vervoersvraag. De bedoeling is hier om nauw samen te werken met de NMBS. Het aanvullend net bestaat uit lijnen die minder drukke locaties verbinden met het kern- en spoornet, maar evenzeer uit de extra bediening tijdens de spitsuren en het scholenvervoer.

Dendermonds schepen van Mobiliteit Marius Meremans: “Met dit plan zorgen we ervoor dat het openbaar vervoer efficiënter wordt georganiseerd. Alle Dendermondse deelgemeenten zullen nog gedekt worden door een kern- of aanvullende lijn, wat de synergie tussen de stad en haar kernen alleen maar ten goede zal komen. Verder zullen flexbussen (de huidige belbussen) ervoor zorgen dat ook haltes die niet bediend worden door een kern- of aanvullende lijn toch verbonden blijven met de rest van het netwerk.”

Pendelbus Station - AZ Sint-Blasius

“Daarnaast voorziet dit plan ook in een pendelverbinding tussen het station van Dendermonde en het AZ Sint-Blasius en dit tweemaal per uur. Tot op heden was het ziekenhuis enkel met de belbus bereikbaar,” vervoegt Meremans. Op aanvraag zal deze semi-flexdienst ook verder rijden tot in Denderbelle. Het vertrekuur van deze pendeldienst is vastgelegd op het uur en op het half uur. Schepen Meremans is blij dat deze missing link eindelijk zal worden ingevuld. “Voor veel mensen was dit een terechte jarenlange vraag. Wat vroeger niet kon, doen wij nu wel,” reageert hij tevreden.

Dit project is geraamd op een €224 000 en zal worden gefinancierd door de Vervoerregio.

Gedeelde vervoersmiddelen

Ten slotte wordt ook gefocust op gedeelde vervoersmiddelen. Deelfietslocaties zullen worden ingericht aan het station van Schoonaarde en op het Dorp van Grembergen (naast het station van Dendermonde, waar reeds blue bikes beschikbaar zijn). Waarschijnlijk wordt dit nog verder aangevuld met een deelfietspunt aan de Oude Vest, op de Leopoldlaan, aan het station van Baasrode-Zuid en eventueel nog aan andere treinstations, zoals Oudegem en Sint-Gillis.

Samen met de deelfietsen, zullen ook de verdeellocaties voor deelwagens worden uitgebreid. Naast de huidige verdeelpunten aan het station van Dendermonde en aan de kerk van Sint-Gillis, zal er ook op de Noordlaan ter hoogte van het administratief centrum een verdeelpunt komen.